Geschiedenis

Beknopte historie van ‘Het Eerste Klas Restaurant’ in station Amsterdam Centraal

Amsterdam Centraal Station

Architect Pierre Cuypers ontwierp tot in detail dit bijzondere station dat in 1889 werd geopend. In de samenleving van toen bestonden nog strakke rangen en standen. Er heerste een andere sociale hiërarchie. Naast een koninklijke wachtkamer ontwierp Cuypers de eerste en tweede wacht- en verblijfsruimten. De derde klas wachtkamer in de westelijke vleugel van het station, werd voor ‘het gewone volk’ ingericht.

Geïnspireerd door de late Gotiek en de vroege Renaissance ontwierp Cuypers ook het Rijksmuseum. In de vlugge Amsterdamse volksmond werd het museum ook wel het ‘bisschoppelijke paleis’ genoemd en het station heette de ’kathedraal’.

Voor de vormgeving en de inrichting koos de architect voor reusachtige boogvensters en een inspirerend decoratieprogramma. Zijn schetsen en kleurrijke ontwerpen staan bol van symbolische voorstellingen en verbindingen met de scheepvaart, het spoorwegverkeer, nijverheid, wetenschap en techniek.

In de voorgevel van het station zijn reliëfs met allegorische voorstellingen en beeldhouwwerken te zien. Zoals de ‘Amsterdamse stedenmaagd’ en de handelssteden waarmee Amsterdam per spoor is verbonden.

In de stationshal zijn verschillende beroepen geschilderd, zoals de boerin, de schoolmeester, de kuiper, de smid en de dienstmeid.

 

Het Eerste Klas Restaurant
De oude eerste Klas wachtkamers uit 1889

Opmerkelijk in onze bijzondere gelegenheid zijn de uitbundige decoraties die uit de periode ‘fin de siècle’ voortkomen. Zij markeren de locatie als ‘een verborgen parel‘ in het markante Centraal station. Het zijn bloemrijke scènes, moraliserende teksten en verbeeldingen van verhalende fabels die het fraaie interieur sieren.
Dit geeft het 1e Klas Restaurant grandeur en allure.

Bijvoorbeeld de fabel van ‘de Vos en de Ooievaar’ is van de schrijver La Fontaine. Het gaat hier over gretigheid. Geïnspireerd door vele verhalen ontwierp de kunstenaar Georg Sturm de originele decoraties die de typisch nostalgische uitstraling van deze gelegenheid kenmerken.

Een ander voorbeeld is dat boven het imposante en langgerekte uitgifteblok op de muur een twee-bultige kameel zichtbaar is. Ook de een-bultige dromedaris ontbreekt niet. Beiden appelleren de gasten op zuinigheid en matigheid.

Zo ervaart men comfort, stijl en kwaliteit.

rsz-d75-1068.jpg